Projekt domu z garażem czy bez? Sprawdzamy opłacalność

Garaż w bryle budynku, wolnostojący czy wiata – porównanie kosztów budowy! O budowie garażu często decydują warunki na posesji, możliwości dobudowania podjazdu czy też aspekty finansowe. W niniejszym artykule przedstawiamy korzyści, jakie mogą nieść za sobą oba rozwiązania, omawiamy formalności związane z budową garażu, a także porównujemy koszty przedsięwzięcia.

 

Projekt domu - z garażem czy bez? Sprawdzamy koszty
Projekt domu - z garażem czy bez? Sprawdzamy koszty

 

Projekt domu z garażem w bryle budynku

Największą zaletą takiego garażu – w bryle budynku – to oszczędność powierzchni na posesji. To szczególnie istotne dla osób posiadających mniejsze (a zwłaszcza wąskie) działki. Takie rozwiązanie jest ponadto korzystne pod względem oszczędności na etapie budowy. Najbardziej opłaca się wpisać garaż w poziom parteru. Wyjątkiem są działki z dużą pochyłością – wówczas korzystniejsze będzie zaprojektowanie garażu w piwnicy. Niezależnie od tego, czy garaż znajdzie się na parterze, czy w piwnicy, musimy wykonać w nim prawidłową wentylację i oddzielić strefę garażową od pozostałej części budynku zgodnie z przepisami. W przeciwnym razie spaliny mogą przedostawać się do wnętrza domu. Można to uznać za wadę garażu wpisanego w bryłę domu.

A co z tematem energooszczędności domu w przypadku budowy garażu w bryle? Wiele projektów domów energooszczędnych nie posiada w bryle budynku garażu, co uzasadnione jest przede wszystkim ryzykiem ucieczki ciepła. Jednak realizacja garażu, który będzie szczelny i nie wygeneruje strat na energooszczędności, jest możliwa. Garaż nie powinien być dostawiany do jednego z boków domu, wystając poza obrys bryły. Najlepiej, aby był wpisany w bryłę domu, stanowiąc jego integralną część. Musimy zadbać, aby temperatura w tym pomieszczeniu nie wynosiła mniej niż 8°C. Jeśli garaż znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie pomieszczeń stale ogrzewanych, gdzie temperatura dochodzi do 24°C i w budynku brakuje strefy przejściowej, niestety musimy garaż ocieplić, aby zimno nie nie przedostawało się do wnętrza domu. Warto wtedy ocieplić również podłogę i sufit oraz zastosować energooszczędną bramę garażową i drzwi.

Zobacz projekty domów:

Dom z garażem wolnostojącym. Jakie są plusy i minusy?

Większość domów o małej powierzchni użytkowej nie posiada garażu w bryle domu – nie bez powodu. Taki garaż zmniejsza powierzchnię użytkową, dlatego warto zastanowić się na budową garażu wolnostojącego, który jest dobrym rozwiązaniem dla właścicieli większych działek. Atutem jest fakt, że spaliny nie przedostają się do wnętrza domu. Niestety garaż wolnostojący wymaga pozwolenia na budowę lub zgłoszenia – w zależności od tego, jaką ma mieć powierzchnię. Procedury związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę są poza tym czasochłonne i kosztowne (do kosztów należy wliczyć m.in. zakup projektu budowlanego garażu).

 

Projekt domu z garażem w bryle budynku - Tooba.pl
Projekt domu z garażem w bryle budynku - Tooba.pl

 

Budowa garażu wolnostojącego zgodnie z prawem (przepisy)

Zgodnie z prawem garaż o powierzchni do 35 m² nie wymaga uzyskiwania pozwolenia – wystarczy zgłosić zamiar rozpoczęcia budowy do Prezydenta Miasta lub Starosty. Jeśli garaż ma przekroczyć powierzchnię 35 m² lub posiadać drugą kondygnację, konieczne jest pozwolenie na budowę. Pozwolenie jest także wymagane, jeśli liczba podobnych obiektów (wiaty, oranżerie itd.) jest większa niż 2 na każde 500 m².

Garaż wolnostojący powinien znajdować się min. 3 m od granicy działki (jeśli ściana zwrócona do granicy nie ma otworów drzwiowych i okiennych) lub min. 4 m (jeśli w ścianie zwróconej do granicy działki znajdują się okna lub drzwi). Od tych zasad istnieją wyjątki. Garaż można dosunąć do granicy na odległość np. 1,5 m, jeśli na takie działanie pozwala miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, posesja ma nie więcej niż 16 m szerokości, długość garażu nie przekracza 6,5 m a wysokość – nie przekracza 3 m. Na możliwość realizacji garażu bez pozwolenia NIE ma wpływu materiał, z którego ma powstać budynek (tak samo traktowane są budynki murowane, drewniane itp.).

Wiata zamiast garażu? To się opłaca

Alternatywą dla tradycyjnego garażu może być o wiele tańsza w budowie wiata garażowa – postawiona bez pozwolenia, jeśli powierzchnia zabudowy nie przekroczy 50 m² – wtedy trzeba tylko złożyć do Starosty albo Prezydenta Miasta zawiadomienie o zamiarze rozpoczęcia budowy. W zgłoszeniu podajemy informacje o zakresie, rodzaju i sposobie wykonywaniu robót oraz o planowanym terminie rozpoczęcia budowy. Do zgłoszenia na leży dołączyć oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością oraz poglądowe rysunki. Jeśli Urząd w ciągu 30 dni nie wniesie sprzeciwu, możemy rozpocząć prace na podstawie „milczącej zgody”.

Porównanie kosztów budowy garażu wolnostojącego i w bryle domu

Założenia do obliczeń:

  • powierzchnia garażu murowanego wynosi 30 m² (powierzchnia ta uwzględnia również przylegające pomieszczenie gospodarcze),
  • do budowy garażu zastosujemy materiały ze średniej półki cenowej,
  • zatrudnimy fachowców.

W przypadku garażu wolnostojącego zapłacimy 35-45 tys. zł (w zależności od materiałów i standardu wykończenia). Natomiast garaż w bryle domu zbudujemy za ok. 25-30 tys. zł. Poniżej podajemy szczegółowe obliczenia dla obu rodzajów.

 

 

Co składa się na koszty budowy garażu? 

Na koszty garażu wolnostojącego składa się w pierwszej kolejności budowa fundamentów. Usuwamy humus, budujemy ławy i ściany fundamentowe, wykonujemy izolację termiczną. Należy także wykonać podsypkę z piasku i płytę chudego betonu. Za ten etap prac zapłacimy z robocizną ok. 8 tys. zł. Następnie budujemy ściany nośne, gdzie ich powierzchnia wyniesie ok. 45 m2. Wykorzystujemy pustaki ceramiczne. Całość prac zamknie się w kwocie około 4 tys. zł. Wykonujemy także ściankę działową - koszt nie przekroczy raczej 1,5 tys. zł. Przechodzimy do budowy stropu - w założeniach uwzględniliśmy strop drewniany, którego wykonanie będzie wiązało się z kwotą ok. 8 tys. zł. Budynek przykrywamy prostym, dwuspadowym dachem, z poszyciem z membrany a także z blachodachówką, za co łącznie zapłacimy z robocizną ok. 7 tys. zł. Do kosztów musimy doliczyć rynny - to wydatek ok. 1 tys. zł. W tym miejscu kończymy etap konstrukcyjny. Poza opisanymi wydatkami musimy uwzględnić także koszty stolarki zewnętrznej (brama, okna, drzwi), które powinny zamknąć się w kwocie 6 tys. zł z montażem. Garaż należy także wykończyć: wykonujemy posadzkę, nakładamy tynk, realizujemy instalację elektryczną. Ten etap to koszt ok. 6-7 tys. zł. Do kosztów wliczamy także cenę projektu budowlanego garażu.

Garaż w bryle budynku wiąże się z wieloma oszczędnościami. Poczynimy je chociażby na tym, że fundamenty i ściany w przeliczeniu na m2 będą tańsze. Często nie musimy także wykonywać osobnego zadaszenia, ponieważ nad garażem będzie znajdował się strop pierwszego piętra, poddasza lub strychu (wyjątkiem są domy, w których nad garażem nie znajduje się przestrzeń mieszkalna lub strych). Wykonanie instalacji elektrycznej będzie tańsze, ponieważ wykonamy je przy okazji budowy domu. Porównywalna jest inwestycja w stolarkę i wykończenie wnętrza. Garaż w bryle budynku musimy w niektórych przypadkach ocieplić, aby uniknąć strat ciepła, co wiąże się z dodatkowym kosztem. Oszczędzimy natomiast na projekcie budowlanym (nie musimy go osobno kupować), więc zatrzymamy kolejne 1,5 tys. zł. Ogólnie rzecz biorąc, można przyjąć, że garaż w bryle budynku realizuje się średnio za 1000 zł/m2. Inwestycja będzie zatem wynosić około ⅓ kosztów budowy osobnego garażu.

Komentarze

  • Tur 2024-02-08T18:39:43.574Z

    To jest jakaś ściema. 1000zl garaż w bryle? Jak Wam to wyszło skoro koszty w projektach SSZ domów nie schodzą poniżej 2500 zł/mkw