Komfortowy garaż – ogrzewanie, wybór bramy, wymiary

Jakie minimalne wymiary powinien mieć garaż? Jaką bramę do niego wybrać – rozwieraną, uchylną, segmentową czy roletową? Sprawdź koszty projektu oraz budowy jedno- i dwustanowiskowego garażu.

 

Garaż wolnostojący
Tooba
Garaż wolnostojący

 

Nowy dom oznacza nowe miejsce do przechowania samochodu czy roweru. Kiedyś popularne były tzw. blaszaki, dziś częściej wybierane są garaże murowane. Garaż staje się czymś na wagę złota, szczególnie kiedy za oknem leje, wieje albo śnieży, a my możemy wejść z domu bezpośrednio do garażu. Dodatkowo brama sterowana pilotem sprawi, że komfort użytkowania garażu będzie niezaprzeczalny. Funkcjonalność komfortowego garażu to podstawa.

Po co nam garaż?

Kondycja naszego auta w dużej mierze zależy od tego, gdzie i jak je przechowujemy. Marzeniem każdego kierowcy jest więc garaż. Może być murowany albo blaszany. Może być połączony z domem lub wolnostojący. Może mieć bramę sterowaną automatycznie albo ręcznie – wszystko zależy od naszych potrzeb i oczekiwań, a także zasobności portfela. Oczywiście, im więcej udogodnień w garażu, tym jest on droższy. Szczególnie, kiedy oprócz samochodu, chcemy przechowywać w nim inne rzeczy i sprzęty. Możesz w nim trzymać nie tylko kosiarkę czy wąż do podlewania ogrodu, ale też np. opony na zmianę, łopatę do odśnieżania lub drewno do kominka. Zdarza się, że garaż pełni jednocześnie funkcję warsztatu majsterkowicza, który wymaga jeszcze większej przestrzeni. Zbyt ciasny garaż to nie tylko mniejszy komfort użytkowania, ale także większe ryzyko uszkodzenia samochodu. Trudno z niego wysiąść i do niego wsiąść, kiedy ściany garażu są zbyt blisko.

Rodzaje garaży

Najczęściej garaż znajduje się w bryle budynku i jest wkomponowany, połączony z domem. Oznacza to, że wsiadamy i wysiadamy z auta tzw. „suchą stopą”. Nawet jeśli na zewnątrz pada, nie ma to dla użytkownika żadnych konsekwencji. Komfort podnosi automatycznie otwierana brama. Garaż może być także wolnostojący i sprawdza się szczególnie wtedy, gdy konstrukcja lub położenie domu uniemożliwiają dobudowanie go do bryły budynku. Oprócz tego, ze względu na ograniczenia finansowe lub przestrzenne, dużą popularnością cieszy się garaż jednostanowiskowy. Ale jeśli pozwana nam na to miejsce na działce, a mamy więcej niż jeden samochód, warto przemyśleć garaż dwustanowiskowy. Zakłada się, że w domu o powierzchni około 120-150 m² optymalny jest garaż od 33 m². Rzadko kiedy zdarza się, żeby garaż miał więcej niż 50 m². Jeśli chodzi o sposób budowy, garaż jest nie tylko murowany i przykryty dachem dwuspadowym, ale może to być zwykły blaszak. Jest on mimo wszystko wygodny w użytkowaniu, ponieważ można go ocieplić i otynkować. To funkcjonalna alternatywa dla garażu morowanego. W zależności od użytych materiałów garaż może mieć inną cenę.

Jakie wymiary powinien mieć garaż?

Ważnym czynnikiem, na który warto zwrócić uwagę przy planowaniu garażu jest jego rozmiar. Umownie przyjmuje się, że średnio auto ma 1,7 m szerokości i 4,5 m długości, a odległość od ściany garażu do samochodu powinna wynosić minimum 50 cm oraz między samochodami (w przypadku garaży wielostanowiskowych) minimum 60 cm. Wszystko zależy też od wielkości auta. Natomiast przepisy wskazują minimalne wymiary garażu – wysokość 2,2 m oraz rozmiar przestrzeni – 2,3x5 m. Jednak żeby garaż był praktyczny, powinien mieć odstęp 1,2 m między autem a ścianą, czyli wewnątrz musi mieć minimum 2,7 m szerokości i 5,5 metra długości. Taki odstęp pozwala na wyprowadzenie np. roweru lub kosiarki. Jeśli w garażu mają stać dwa samochody, musi on być szeroki na co najmniej 5 m. Jednak, aby poruszanie po nim było komfortowe, dobrze rozszerzyć przestrzeń do 6 m. Warto jednocześnie zadbać o to, żeby kubatura garażu nie przytłoczyła budynku. Przemyślenie przyszłości to też ważny aspekt – być może kiedyś będziemy mieli więcej aut, rowerów lub innego sprzętu, który będziemy chcieli przechować w garażu i wtedy garaż dwustanowiskowy sprawdzi się lepiej niż jednostanowiskowy.

Brama garażowa - jaką wybrać?

Na komfort użytkowania garażu wpływa nie tylko jego wielkość, ale także brama. Wybór standardowego wymiaru bramy oferowanego przez producentów oznacza podstawowy zakres cen. Jeśli jednak chcesz mieć bramę w nietypowym rozmiarze, musisz liczyć się z ceną wyższą nawet o kilka tysięcy złotych. Do jednostanowiskowych garaży brama standardowa ma co najmniej 2,5 m, a do dwustanowiskowych – minimum 5 m szerokości. Jeśli planujesz garaż dwustanowiskowy, musisz odpowiednio wcześniej przemyśleć, jaką bramę wybrać. Może to być jedna szeroka brama, ale możesz też wybrać pojedyncze skrzydła. Wówczas oddzielone są one słupkiem, który jednak czasem utrudnia manewrowanie. Podwójna brama garażowa może ważyć nawet 150 kg, dlatego wymaga napędu elektrycznego. Kiedyś był to luksus, dziś staje się standardem. Poniżej przedstawiamy różne rodzaje bram garażowych.

Brama rozwierana

Najtańsza jest oczywiście tradycyjna jedno- lub dwuskrzydłowa brama rozwierana. Potrzebuje ona jednak przestrzeni przed garażem. Wszystko po to, by otwierać garaż, a zatem wymaga miejsca odpowiadającego szerokości skrzydeł. Są one jednak szczelne i łatwo docieplić je styropianem. Rzadko też można je otwierać automatycznie (dodatkowy siłownik na każdym skrzydle zdecydowanie podnosi cenę). Dwuskrzydłowa brama rozwierana, bez ocieplenia, kosztuje około 600-1200 zł (podane w tym artykule ceny są cenami przybliżonymi, pochodzą z ogólnodostępnych w Internecie cen i zestawień kosztów, dlatego nie stanowią oferty handlowej).

 

Brama rozwierana
Wiśniowski
Brama rozwierana

 

Brama uchylna

Kolejną bramą, która wymaga zabezpieczenia miejsca jest brama uchylna, inaczej płatowa. Wymaga około 0,5 m przestrzeni, by móc najść na podjazd, unieść się i schować w garażu. Nie ma jednak dobrej izolacji cieplnej, dlatego poleca się ją do garaży nieocieplanych, z których przez bramę nie będzie uciekało ciepło. Niemniej jednak można kupić taką bramę z ociepleniem lub samodzielnie zaizolować ją styropianem. Ten typ bramy jest przystępny cenowo i nieskomplikowany w konstrukcji oraz montażu. Najtańsza brama tego typu, nieocieplona o wymiarach 2,5 x 2,25 m kosztuje około 1000 zł. Ocieplona może kosztować dwa razy tyle.

 

Brama uchylna
Hormann
Brama uchylna

 

Brama segmentowa

Dobrym wyborem są bramy segmentowe (sekcyjne) boczne lub górne. W praktyce nie potrzebują one dodatkowego miejsca, ponieważ składają się z 3-6 metalowych członów połączonych zawiasami i chowają się przy otwieraniu jak kurtyna. Taka brama może być zamontowana w garażu stojącym bezpośrednio przy wyjeździe na ulicę. Jedyną przestrzenią, jakiej potrzebują te bramy to ta pod sufitem lub wzdłuż ściany – zwykle około 12,5 cm. Z kolei brama otwierana na bok oznacza, że np. wyciągając z garażu rower lub motocykl nie trzeba czekać aż otworzy się ona w całości. Brama segmentowa jest odporna na działanie warunków atmosferycznych, może być też ocieplana. Z tego względu staje się najbardziej energooszczędną ze wszystkich bram. Segment otwierany do góry kosztuje od 1300 zł (tańsze modele) do 3500 zł, a otwierany do boku jest mniej popularny i rzadziej dostępny, dlatego kosztuje od 4000 do 6000 zł.

 

Brama segmentowa
Krispol
Brama segmentowa

 

Brama rolowana

Brama rolowana – żaluzjowa – chowa się w kasecie umieszczonej na nadprożu, przez co zajmuje najmniej miejsca. Działa podobnie jak roleta okienna – wąskie profile nawijają się na rolkę znajdującą się w skrzynce nad wjazdem. Zintegrowane są z napędem elektrycznym, który wspomaga otwieranie i zamykanie bramy. Do niedawna brama ta była najdroższa, obecnie cieszy się większym zainteresowaniem, więc i jej cena spadła. Kosztuje od 2000 do 3000 zł (tańszy marketowy model można kupić nawet za około 1700 zł).

 

Brama rolowana
E-bramy
Brama rolowana

 

Do powyższych kosztów należy doliczyć instalację – około 400-500 zł, a także automatykę. Jej podłączenie to dodatkowo 200 zł, a sam napęd mechaniczny może kosztować od 300 do nawet 2000 zł.

Jaką podłogę położyć w garażu?

Może się wydawać, że to temat zupełnie bez znaczenia, tymczasem podłoga w garażu to ważne zagadnienie. Musi być odporna nie tylko na ściskanie, obciążenie, ale i ścieranie. Oszczędność w tym wypadku nie ma sensu. Warto wykonać spadki w kierunku odwodnienia, szczególnie, jeśli garaż znajduje się poniżej poziomu gruntu (w przypadku garażu na parterze nie jest to konieczne). Natomiast jeśli chcesz wzmocnić podłoże, ponieważ zakładasz parkowanie samochodu większego niż osobowy, możesz przy budowie użyć siatki zbrojącej z prętów o średnicy 4,5 mm. Wylanie samego betonu to z pewnością nie jest sposób na sukces – taka podłoga nie tylko pyli i jest trudna do sprzątania, ale jeszcze łatwo się ściera. Warto więc wybrać solidną i trwałą posadzkę. Może to być okładzina ceramiczna z terakoty lub gresu albo żywica epoksydowa (ten materiał jest wyjątkowo wytrzymały i trwały). Ostatnią z tych opcji nazywa się też posadzką przemysłową, ponieważ jest odporna nawet na działanie chemikaliów czy uszkodzenia mechaniczne. Dobrym materiałem są również farby mineralne i samopoziomujące masy betonowe z cementem. Ważne, by podłoga nie była śliska, szczególnie kiedy zaparkujemy mokre od deszczu auto, z którego woda spłynie na podłogę. Ściany to drugorzędna sprawa, ale warto pomalować je farbami ze zmywalną powłoką, by były odporne na zabrudzenia i łatwe do utrzymania w czystości.

Jakie ogrzewanie, wentylację i oświetlenie wybrać do garażu?

Garaż to nie tylko brama, podłoga, ściany i dach. Równie ważne są kwestie oświetlenia, ogrzewania, a także odpowiedniej wentylacji pomieszczeń. Jak ogrzać garaż i czy w ogóle ma to sens?

Ogrzewanie garażu

Samochody nie potrzebują wysokiej temperatury. Niemniej jednak powinna wynosić minimum 5°C. W przypadku garażu wolnostojącego, ogrzewanie nie ma większego znaczenia – inwestycja w ocieplenie i izolowaną bramę wystarczy. Jeśli ściany garażu są ocieplone, będzie on samoistnie utrzymywał stałą temperaturę, mimo braku ogrzewania. Poniżej zera może spaść jedynie w czasie mroźnej zimy. Jeśli jednak planujesz stworzenie w garażu warsztatu do pracy lub jakiejkolwiek pracowni, warto pomyśleć o dodatkowym ogrzewaniu. To też zapobiegnie powstawaniu pleśni w pomieszczeniu. Kiedy garaż jest wbudowany w bryłę domu, może wpływać na energooszczęność budynku. Dzieje się tak, kiedy przez źle izolowany lub nieocieplony garaż oraz bramę ucieka ciepło wytworzone w pomieszczeniach domowych. Rozwiązań jest kilka – można poprowadzić w garażu np. ogrzewanie podłogowe jako przedłużenie ogrzewania w domu (wystarczy ustawić około 16°C, żeby dogrzać pomieszczenie) albo pomyśleć o grubszym ociepleniu. Ściany nośne i graniczące z garażem można ocieplić grubszą warstwą styropianu, a jeśli dodać do tego szczelne drzwi między garażem a domem oraz ocieplaną bramę garażową (najlepiej segmentową), może to korzystnie wpłynąć na utrzymanie temperatury w garażu.

Wentylacja garażu

Ogrzewanie łączy się także z wentylacją. Jeśli garaż nie jest ogrzewany, wystarczy kilka otworów wentylacyjnych na przeciwległych ścianach, ale jeśli masz garaż ogrzewany, sytuacja jest bardziej skomplikowana. Konieczna jej wówczas wentylacja grawitacyjna, która oznacza, że powietrze odprowadza się kanałem wentylacyjnym biegnącym ponad dach, a doprowadza przez otwory nawiewne w ścianie lub drzwiach. Może to być także także wentylacja mechaniczna – zwykła lub z rekuperacją, czyli odzyskiem ciepła. Rekuperacja jest z pewnością metodą najbardziej energooszczędną – może odzyskiwać energię z wywiewanego powietrza, a nawiewane ogrzewać delikatnie odzyskaną wcześniej energią. Skuteczna wentylacja to taka, która 1,5-krotnie na godzinę wymienia powietrze.

Oświetlenie garażu

W idealnym układzie do garażu powinno się doprowadzić światło dzienne. Ułatwia ono poruszanie się po nim za dnia, a także wszelkiego rodzaju aktywności, np. warsztatowe naprawy. Jeśli planujemy stworzenie w garażu przestrzeni do realizowania hobby, warto pomyśleć o różnych miejscach i rodzajach oświetlenia. Górne światło ogólne to podstawa i wymagane minimum.

Dodatkowe miejsce w garażu
Dodatkowe miejsce w garażu

 

Można też dodać oświetlenie nad silnikiem, jeśli okaże się, że musimy dokonać drobnej naprawy, a także nad naszym hobbystycznym kącikiem. Gniazdo elektryczne to w tym przypadku praktyczne rozwiązanie.

Ile kosztuje garaż?

Bez wątpienia garaż jednostanowiskowy jest tańszy niż dwustanowiskowy. Na jego budowę potrzeba mniej materiałów – od fundamentów aż po dach. Sama brama garażowa w układzie pojedynczym również jest tańsza. Dwie bramy lub brama podwójna tylko powiększają koszty. Jeśli nie masz odpowiednich środków na budowę garażu dwustanowiskowego, możesz wybudować garaż dla jednego auta, a pod przedłużonym zadaszeniem trzymać drugi samochód. Alternatywą dla garażu jest też wiata, o której możecie przeczytać TUTAJ.

Projekt garażu – cena

Oczywiście można udać się po projekt do architekta, niemniej jednak, jeśli chcemy zaoszczędzić, możemy skorzystać z gotowych projektów. Dostępne są one także w ofercie naszej firmy. W zakładce "projekty garaży" znajdziesz różne projekty, z których wybierzesz najodpowiedniejszy dla siebie, a jeśli nie będziesz mógł się zdecydować, nasi konsultanci projektowi na pewno odpowiedzą na wszystkie pytania. Projekt jednostanowiskowego garażu kosztuje od około 400 do 1500 zł, a dwustanowiskowego od 600 do 1700 zł. Niemniej jednak alternatywą dla garażu murowanego jest wiata. Projekt takiego zadaszenia można otrzymać darmowo przy zakupie projektu domu z naszej oferty – o szczegóły zapytajcie naszych konsultantów projektowych.

Ile kosztuje budowa garażu?

Cenę budowy garażu determinują materiały, z których jest zbudowany oraz koszty robocizny. Oczywiście im prostsza konstrukcja i kształt bryły, tym koszty maleją. Dodatkowo, garaż w bryle budynku jest tańszy niż garaż wolnostojący. Dzieje się tak, ponieważ jedna ze ścian, a niekiedy także strop nad garażem to elementy konstrukcyjne budynku wkalkulowane w koszty budowy domu. Garaż blaszany może kosztować od 1500 do 4000 zł (solidniejsze modele kosztują nawet do 8000 zł). Garaż betonowy to koszt od 2000 do ponad 6000 zł. Natomiast za murowany garaż z betonu komórkowego i pokryty blachodachówką trzeba zapłacić od około 20 000 zł. Pomiędzy tymi cenami plasuje się garaż drewniany, którego postawienie kosztuje od 8000 do 13 000 zł. Jeśli jednak chcemy zaoszczędzić, można postawić jedynie dom i wiatę drewnianą, a docelowy garaż postawić po jakimś czasie. Warto zaplanować miejsce garażu jeszcze przed rozpoczęciem budowy. W innym przypadku może się okazać, że budynek stałby zbyt blisko granicy działki i nie można go postawić. Być może rozwiązaniem jest zostawienie jednej ściany domu bez okien, do której w przyszłości dobudowany będzie garaż.

Podsumowując, postawienie garażu może oznaczać różny nakład finansowy. Tańsze są garaże blaszane, a najdroższe są te z murowaną konstrukcją i w pełni automatyczną bramą garażową. Wiele wskazuje na to, że budowa jednostanowiskowego garażu murowanego, który jest najtrwalszy, może kosztować od 25 000 do 40 000 zł (podane w tym artykule ceny są cenami przybliżonymi, pochodzą z ogólnodostępnych w Internecie cen i zestawień kosztów, dlatego nie stanowią oferty handlowej). Budowa garażu musi być więc przemyślana już na etapie projektowania. Rozmiar i wykończenie garażu rzutuje bowiem na komfort użytkowania w przyszłości.

Komentarze

Ten artykuł nie został jeszcze skomentowany.