Garaż blaszany – projekt, formalności, koszty

Garaż blaszany to bardzo popularna konstrukcja przeznaczona nie tylko do parkowania samochodów. Blaszaki mają wiele zalet i są bardzo funkcjonalne. Chcesz zbudować garaż blaszany przed domem? Poznaj najważniejsze cechy tej konstrukcji i formalności, przez które musisz przejść przed rozpoczęciem budowy.

Garaż blaszany w ogrodzie
Tooba
Garaż blaszany – projekt, formalności, koszty

Przeznaczenie i zastosowanie garażu blaszanego 

Garaże blaszane to obiekty cieszące się ogromną popularnością. Te stosunkowo lekkie i tanie konstrukcje są niezwykle funkcjonalne. Można postawić je przed domem w ogrodzie. Sprawdzają się również jako obiekty wolnostojące w obszarze miejskim i na terenach przemysłowych.

Garaż blaszany przeważnie wykorzystywany jest do parkowania i przechowywania samochodu. Skutecznie zabezpiecza go przed deszczem, mrozem, intensywnymi promieniami słonecznymi i uszkodzeniem. Wewnątrz można też przechowywać płyny eksploatacyjne i inne akcesoria potrzebne przy użytkowaniu auta. Jeśli jest odpowiednio duży, przyda się jako miejsce do prowadzenia prac serwisowych.

Stalowa konstrukcja może pełnić też inne zadania. Przede wszystkim jest świetną przestrzenią magazynową. Sprawdza się do przechowywania narzędzi, maszyn i mebli ogrodowych. Powszechnie garaże blaszane wykorzystuje się jako magazyny w przemyśle i budownictwie.  

Garaż blaszany – formalności 

Choć garaż blaszany jest konstrukcją lekką i łatwą do demontażu, to przed wybudowaniem trzeba dopełnić pewnych formalności. W większości przypadków nie jest potrzebne uzyskiwanie zgody na budowę. Trzeba jednak spełnić konkretne warunki dotyczące:

  • wielkości garażu – obiekt w rzucie nie może mieć więcej niż 35 m2. Wysokość konstrukcji nie może przekroczyć 3 metry;
  • powierzchni posesji – powierzchnia działki, na której stanie garaż musi być większa niż 500 m2;
  • odległości od granicy działki – należy zachować odległości zapisane w przepisach budowlanych dotyczących zabudowy;
  • założeń MPZP – pierwszeństwo przed wszystkimi wyżej wymienionymi zasadami ma Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego. Jeśli jego założenia są inne, trzeba ustosunkować się właśnie do nich. 

Jeżeli warunki zostały spełnione, nie oznacza to, że nie trzeba załatwiać żadnych formalności. Chęć budowy należy zgłosić do odpowiedniej jednostki administracyjnej. Po wypełnieniu i złożeniu wniosku trzeba odczekać 21 dni, które urząd ma na rozpatrzenie wniosku. W tym wypadku wydawana jest zgoda niema. Oznacza to, że brak decyzji odmownej w określonym terminie jest wyrażeniem zgody na budowę. 

Czy warto samodzielnie zbudować garaż blaszany?

Decyzja o wybudowaniu garażu zapadła? Pora teraz na dobór konstrukcji najlepiej odpowiadającej zapotrzebowaniu i warunkom technicznym. Tu inwestor ma do wyboru dwie drogi: zakup gotowej konstrukcji lub samodzielna budowa. Który wariant jest lepszy? 

Na rynku znajduje się wiele gotowych garaży metalowych. Różnią się wymiarami, sposobem wykończenia, a nawet kształtem. Wszystkie wymagają montażu na miejscu, jednak w niektórych przypadkach prace wykonuje ekipa producenta lub sprzedawcy, a w pozostałych odpowiada za to inwestor. Okazuje się zatem, że nawet przy wyborze gotowego rozwiązania trzeba będzie zorganizować prace budowlane. 

Samodzielna budowa garażu blaszanego nie jest wyzwaniem dla osób, które mają zmysł i wiedzę techniczną. Przy dostępie do materiałów budowlanych i pewnych pokładach wolnego czasu, warto zdecydować się na taki ruch. Można wówczas precyzyjnie dostosować obiekt do własnych potrzeb i warunków wokół domu. Często okazuje się, że koszt wykonania budowli samodzielnie jest znacznie niższy, niż gotowa konstrukcja. Potrzebny jest jednak dokładny projekt.

Garaż blaszany – z czego?

Bez względu na to, czy garaż blaszany będzie budowany samodzielnie, czy zakupiony w wersji gotowej, dobór materiałów jest podobny. Jakie materiały są wykorzystywane do tej konstrukcji? Zestawiliśmy najpopularniejsze z nich w każdej z części budowli. 

Konstrukcja nośna

Garaż blaszany powinien być posadowiony na stałym lub utwardzonym gruncie. Konstrukcję nośną stanowią kątowniki stalowe, czasem profile zamknięte. Najlepiej sprawdzają się elementy wykonane ze stali cynkowanej, co chroni je przed korozją. Wykonuje się z nich szkielet, który następnie zostaje pokryty materiałami ściennymi. 

Ściany i dach

Najczęściej ściany i dach wykańcza się tym samym materiałem – blachami falistymi lub trapezowymi. Dawniej stosowało się proste arkusze blachy. Obecnie dużo możliwości dają panele stalowe. Na dachu bardzo dobrze sprawdza się także blachodachówka. 

Akcesoria montażowe

Elementy konstrukcji stalowej nośnej można zamontować za pomocą spoiny lub akcesoriów złącznych. Najczęściej wykorzystuje się śruby osadzane we wcześniej przygotowanych otworach. Do mocowania blachy dobiera się odpowiednie wkręty, głównie typu farmerskiego. 

Brama 

Wykończeniem garażu blaszanego jest brama. Z reguły ma taką samą konstrukcję, w jakiej wykonany został cały obiekt. Mechanikę działania bramy należy dobrać do ilości wolnego miejsca w obrębie garażu. Najbardziej funkcjonalne są bramy dwuskrzydłowe rozwieralne. Jeśli miejsca jest niewiele, można też wybrać bramę uchylną lub segmentową. 

Przeczytaj również: Wiata garażowa: formalności, koszty, opinie

Jak zbudować garaż blaszany krok po kroku?

Garaż blaszany z wiatą w ogrodzie
Tooba
Pomiędzy blachy warto wsunąć wełnę izolacyjną, aby ocieplić garaż

Pomimo różnic w konstrukcji, rozmiarach i zastosowanych materiałach, garaż blaszany jest wykonywany w kilku podobnych etapach. Kolejność wykonywania prac jest podobna przy samodzielnej budowie i obiektach wznoszonych przez profesjonalnych monterów. 

1. Projekt
Jest konieczny tylko przy samodzielnej budowie. Powinny znajdować się na nim rysunki poglądowe, wymiary, zastosowane materiały, a także miejsca łączenia. Projekt garażu blaszanego trzeba poprzedzić dokładnymi pomiarami przestrzeni.

2. Fundamenty 
Lekka konstrukcja stalowa nie wymaga specjalnych fundamentów. Słupki stalowe wystarczy zabetonować w ziemi, co zapewni stabilność obiektu. Warto jednak przygotować warstwę podsypki i żwiru, ewentualnie płytę fundamentową. Dzięki temu stworzy się stabilne miejsce do parkowania pojazdu.

3. Szkielet 
Po osadzeniu słupów w fundamentach pora przejść do budowy szkieletu. Z podobnych elementów układa się ściany i więźbę dachową. Pionowe profile trzeba zamocować co kilkadziesiąt centymetrów, wiążąc je poprzecznymi profilami przynajmniej w dwóch miejscach na wysokości. 

4. Wypełnienie ścian 
Do profili stalowych mocuje się elementy wykończenia ścian i dachu. Z reguły układana jest pojedyncza warstwa blachy i przykręcana do kątownika. Można też ułożyć dwie warstwy w odległości wyznaczonej przez szerokość kątowników stalowych. Pomiędzy blachy warto wsunąć wełnę izolacyjną, co ociepli i nieco wygłuszy garaż. W przypadku paneli mocuje się specjalne szyny lub uchwyty.

5. Montaż bramy
To jeden z najbardziej skomplikowanych etapów pracy. Przy bramach uchylnych lub segmentowych nadproże wymaga szczególnego wzmocnienia. Dla bram rozwieralnych trzeba z kolei zaplanować mocniejsze profile w obrębie wjazdu. W tym wariancie warto zamontować podwójne lub potrójne zawiasy. Dzięki temu uniknie się osiadania bramy krótko po rozpoczęciu użytkowania. 

6. Prace wykończeniowe 
Pozostaje wykończyć garaż blaszany w wybrany sposób. Mniejsze uszkodzenia ocynku lub farby na blasze trzeba dodatkowo pomalować. Można zamocować na ścianach uchwyty lub półki na płyny eksploatacyjne. W obiektach ocieplonych warto uzupełnić warstwę izolacji termicznej, korzystając z pianek poliuretanowych. 

Koszty garaży blaszanych 

Cena garażu z blachy jest zależna od wielu czynników. Przede wszystkim trzeba wziąć pod uwagę materiały potrzebne do budowy obiektu. Blachodachówka, panele stalowe i pełne profile nośne wywindują koszt ponad średnią. Z kolei najtańsze będą garaże z blachy falistej. 

Kolejnym czynnikiem jest wielkość obiektu i ilość potrzebnego materiału. Wpływ na koszty będzie miało też to, czy obiekt będzie wznoszony przez inwestora, a może specjalnie wynajętych specjalistów. 

Na rynku można znaleźć gotowe konstrukcje garaży blaszanych w zachęcająco niskich cenach. Konstrukcje z płyty ocynkowanej o powierzchni kilkunastu metrów kwadratowych kosztują ponad 1000 złotych. Trudno będzie uzyskać taką cenę przy samodzielnym dobieraniu materiałów. 

Zapoznaj się: Komfortowy garaż – ogrzewanie, wybór bramy, wymiary

Garaż blaszany – wady i zalety 

Garaże blaszane cieszą się popularnością ze względu na kilka istotnych zalet tych konstrukcji. Do najczęściej wymienianych należy zaliczyć:

  • niski koszt – spośród wszystkich typów materiałów wykorzystywanych do budowy garażu konstrukcja blaszana jest najtańsza. Materiały są łatwo dostępne, a wymiana lub naprawa nie będą stanowić dużego problemu;
  • uniwersalne zastosowanie – garaż blaszany może służyć nie tylko do parkowania samochodu. Będzie skuteczny także jako powierzchnia magazynowa wokół domu i w obiektach przemysłowych;
  • lekka konstrukcja – blacha i kątowniki stalowe tworzą stabilną konstrukcję o niewielkiej masie własnej. Nie trzeba zatem budować wymagających konstrukcji fundamentowych. 
  • możliwość demontażu – garaż blaszany można łatwo skręcić śrubami i rozkręcić w razie potrzeby. Ułatwia to podzielenie konstrukcji na elementy łatwe do transportu, bez ryzyka ich uszkodzenia. Te same elementy można wykorzystać do postawienia konstrukcji w innym miejscu.

Jednak garaże blaszane mają też gorsze cechy. Przed podjęciem decyzji warto wziąć pod uwagę takie mankamenty jak:

  • podatność na korozję – nawet blacha cynkowana z biegiem czasu będzie nosiła ślady korozji. Szczególnie narażone na występowanie rdzawych ognisk są łączenia i miejsca, gdzie powłoka została uszkodzona. Garaż wymaga zatem regularnych przeglądów i malowania co kilka lat;
  • duża emisja hałasu – blaszane zadaszenie jest bardzo głośne i wywołuje spory hałas w czasie opadów deszczu, gradu i wichur. Przebywanie wewnątrz w takich warunkach jest nieprzyjemne i uciążliwe; 
  • przeciętna trwałość – materiały wykorzystywane do ukończenia garażu mają słabą odporność na uszkodzenia mechaniczne. Może to prowadzić do wykrzywiania blachy, pękania, a nawet do wypadania otworów;
  • mało atrakcyjny wygląd – trudno nazwać obiekty blaszane atrakcyjnymi wizualnie. Raczej nie będą stanowiły dekoracji, zwłaszcza w sąsiedztwie nowego domu. Można poprawić efekt, planując roślinność w otoczeniu garażu, albo malując go na wybrany kolor.

Komentarze

Ten artykuł nie został jeszcze skomentowany.